Naše knihy

Váš e-mail *

Ediční plán

Pragensie

Úvod » Společenské vědy » Pragensie
Strana z 3, řazeno dle Seřadit vzestupně (A - Z)Seřadit sestupně (Z - A)

Borovička Michael, Praha temná a tajemná [Detail produktu]

Akce!

 349 Kč   279 Kč

Praha temná a tajemná

Neturistický průvodce alternativní minulostí města

Borovička Michael

Odvrácená strana metropole skrývá mnohé, co v jejím současném lesku turistům z celého světa uniká. Přitom i temné barvy jsou součástí jejího obrazu. Některé z nich si Praha dodnes hýčká coby součást genia loci, jako pochmurnost legend, pověstí a šerých zákoutí, inspirujících celou řadu literárních děl, jinými už se tak ráda nechlubí. Například dávné návštěvníky města často zklamalo jako místo k žití zcela nevhodné. Matka měst měla své podsvětí, své vrahy, zloděje, nevěstky, ale i muže zákona, dopouštěla se bezpráví a pogromů, byla lhostejná vůči utrpení svých židovských obyvatel, součástí její tajemné atmosféry byla i tajná společenství zednářů. Zažila morové a jiné rány, bojovala s ohněm i povodněmi. Průvodce po stinných koutech pražské historie vychází v nekonvenční grafické úpravě Nikoly Klímové a s originálními ilustracemi Jindřicha Janíčka.

Mahel Ivo, Nádraží a železniční tratě, IV. díl [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Nádraží a železniční tratě, IV. díl

Mahel Ivo

Čtvrtý díl knihy Nádraží a železniční tratě, jež vychází v rámci edice Zmizelá Praha, opět mapuje dřívější podobu míst, jež prošla či v nejbližší době projdou výraznými proměnami. Některé objekty nádraží Praha-Bubny již podlehly demolici a další redukce původního komplexu se chystá. Masarykovo nádraží, dnes nejstarší pražská budova svého druhu, bylo za svou stosedmdesátiletou existenci mnohokrát upravováno, změnami prošly i jeho funkce a právě dnes jsou aktuální velké stavební zásahy v jeho bezprostředním okolí. Podobně čeká na rekonstrukci i jen o málo mladší mohutný Negrelliho viadukt, jehož zaslepené klenby možná nabydou původní podoby. Kniha připomene i další místa, jako traťový úsek vedoucí k Těšnovu či z Buben přes Dejvice a Veleslavín do Hostivice, a doplní předchozí svazky pozoruhodnými záběry, jež v době jejich vydání nebyly k dispozici.

Černý Matěj - Peřinová Marie, 111 míst v Praze, která musíte vidět [Detail produktu]

Akce!

 349 Kč   279 Kč

111 míst v Praze, která musíte vidět

Černý Matěj - Peřinová Marie

Tušili jste, že Betlémské kaple jsou v Praze hned dvě? Jak se stalo, že Sputnik přeletěl ze Stromovky na Babu? Kde se v Praze vzal hotel, který má jediný pokoj, a ještě k tomu sedm desítek metrů nad zemí? Dá se na Smíchově svézt lanovkou, a navíc k tomu zadarmo? A trefili byste do první čistě bitcoinové kavárny na světě? Netradiční výběr 111 pražských pozoruhodností se vymyká zavedeným představám o tom, co je při návštěvě Prahy „povinné“, a nabízí jedinečnou procházku hlavním městem všem zvídavým návštěvníkům, které zajímá historie i současnost, skrytá zákoutí i místa pulzující životem – to vše ve výstižných a zasvěcených popisech s informativním fotografickým doprovodem a užitečnými praktickými radami a tipy.

Půtová Barbora, Královská cesta [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Královská cesta

Všední i sváteční život v proměnách času

Půtová Barbora

Pražská Královská cesta, historická spojnice mezi královým měšťanským sídlem (královým dvorem) a sídlem reprezentativním (Pražským hradem) a dějiště korunovačních průvodů, představuje ojedinělý architektonický i urbanistický celek a unikátní soubor stavebních slohů. Středověký základ tu od baroka po 19. století vytrvale překrývají stopy dalších období. Odbornému i laickému čtenáři kniha představuje Královskou cestu jako místo, v němž se protkával všední život, historická tradice, architektura a kulturní dějiny. Poprvé v historii bádání o Praze je téma popsáno nejen z pohledu umělecko-architektonického vývoje, ale též optikou historické antropologie – s důrazem na pochopení každodennosti a zmizelého svátečního a všedního života obyvatel staré Prahy, včetně řemesel, živností, trhů, obchodů a hospod. Ačkoli se text i bohatý obrazový doprovod soustředí na vznik, vývoj a historické proměny konkrétní lokality, kniha Barbory Půtové vrhá světlo na město jako celek.

Bečková Kateřina, Vltava a její břehy 2 [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Vltava a její břehy 2

Od Petrské čtvrti po vodě do Troje

Bečková Kateřina

Řeka Vltava je pro vzhled, charakter a život Prahy živlem zcela zásadním. Ačkoliv ji dnes chápeme spíše jako prvek přinášející do obrazu města vjemy estetické, v historii byly její funkce daleko praktičtější. Sloužila jako zdroj energie, dopravní cesta či výrobna ledu. Kniha, rozdělená do dvou svazků, se zaměřuje na popis zaniklých a proměněných objektů – mlýnů, jezů, náplavek, ostrovů, mostů, vodáren a vodárenských věží – a na stavby spjaté s kanalizací a splavněním řeky - nábřeží, novodobé mosty a jejich výzdobu, přístavy, plavební komory a zajímavosti navigace. Pojednáno je také využití řeky pro zábavu a oddech Pražanů v podobě plováren, výletních plaveb, sportovních přístavů a rybaření. Po úspěšném prvním dílu, jenž obsáhl „horní tok“ řeky od Braníka až po František, vychází svazek mapující Petrskou čtvrť, Karlín s Rohanským ostrovem, Maniny s tématem přeložení koryta řeky, Karlínský, Libeňský a Holešovický přístav a plavební průplav mezi Trojou a Bubenčí.

Kratochvíl Petr - Lukeš Zdeněk - Hroch Pavel, Praha moderní IV. [Detail produktu]

Akce!

 399 Kč   319 Kč

Praha moderní IV.

Velký průvodce po architektuře 1950-2000

Kratochvíl Petr - Lukeš Zdeněk - Hroch Pavel

Pokračování úspěšné řady průvodců Praha moderní pojednává slovem a obrazem architekturu druhé poloviny 20. století, navzdory totalitním desetiletím možná až překvapivě pestrou. I padesátá léta, spjatá s oficiální sorelou, vytvořila leccos zajímavého (např. hotel Jalta), v letech šedesátých se počínaje tzv. bruselským stylem naši architekti "vracejí do Evropy" (vzniká budova Federálního shromáždění nebo hotel InterContinental) a mezi stavbami normalizačními najdeme také inspirativní projekty (např. obchodní domy Máj a Kotva). Zároveň nelze přehlédnout řadu sporných staveb zmíněných let. Svobodná léta devadesátá přicházejí rovněž se svými kontroverzemi a rozpačitými díly, stylově pestrá tvorba přináší ale mimořádné počiny typu Tančícího domu. Knihu opět doprovázejí přehledné mapy, slovníček odborných pojmů a stručné medailonky architektů.

Bečková Kateřina, Vltava a její břehy 1 [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Vltava a její břehy 1

Od Františku proti vodě do Braníku

Bečková Kateřina

Řeka Vltava je pro vzhled, charakter a život Prahy živlem zcela zásadním. Ačkoliv ji dnes chápeme spíše jako prvek přinášející do obrazu města vjemy estetické, v historii byly její funkce daleko praktičtější. Sloužila jako zdroj energie, dopravní cesta či výrobna ledu a tomu odpovídalo i její využití. Kniha, rozdělená do dvou svazků, se zaměřuje na popis zaniklých a proměněných objektů - mlýnů, jezů, náplavek, ostrovů, mostů, vodáren a vodárenských věží - a na stavby spjaté s kanalizací a splavněním řeky - nábřeží, novodobé mosty a jejich výzdobu, přístavy, plavební komory a zajímavosti navigace. Pojednáno je také využití řeky pro zábavu a oddech Pražanů v podobě plováren, výletních plaveb, sportovních přístavů a rybaření. První díl zahrnuje Modřany, Braník, Podolí, Vyšehrad s Podskalím, smíchovský vorový přístav i střed města.

Arazim Jan, Trolejbusy a trolejbusové tratě 2 [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Trolejbusy a trolejbusové tratě 2

Arazim Jan

Trolejbusová doprava v Praze patří na rozdíl od tramvajové a autobusové již zcela do kategorie "zmizelá". Přesto utvářela po několik desetiletí obraz hlavního města a dodnes přežívá v paměti jeho obyvatel. Vrcholným obdobím trolejbusové přepravy v Praze byla padesátá léta 20. století, méně se už ovšem ví, že trolejbusy brázdily pražské ulice již na konci třetí dekády. Po úspěšném svazku seznamujícím čtenáře s historií trolejbusové dopravy na pravém břehu Vltavy přichází druhý díl, který mapuje břeh levý. Knihu doprovázejí dvě stovky unikátních archivních fotografií.

Vorlík Petr, Český mrakodrap [Detail produktu]

Akce!

 399 Kč   319 Kč

Český mrakodrap

Nejzajímavější výškové stavby 20. a 21. století

Vorlík Petr

Existuje vůbec něco jako „český mrakodrap“? Kniha Petra Vorlíka sleduje na příkladech více než stovky proslulých i méně známých staveb nebo utopických projektů příběh skromného českého mrakodrapu – např. budovy významných meziválečných výrobních koncernů, sídel veřejné správy a infrastruktury pokrokové republiky, poválečné naplnění snů avantgardy, nekritický optimismus, ale i zpupnost socialistického realismu, vítězství techniky nad krajinou a historickým městem, prominentní výkladní skříně socialismu, snahu o polidštění jednotvárných panelových sídlišť i porevoluční vzlínání konzumu a principu „vidět a být viděn“. Každá doba měla své ambice, které se mnohdy zhmotnily právě v budování výškových staveb. Na příkladech jednotlivých výškových budov lze tedy poukázat na i mnohdy jemné vztahy mezi mocí a architekturou.

Vlčková Olga, Divadlo a divadelní scény [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Divadlo a divadelní scény

Vlčková Olga

Kniha představuje čtenářům proměny a souvislosti divadla v Praze před druhou světovou válkou, kdy vedle sebe existovaly tři národní kultury, česká, německá a židovská. Z jevišť tak zněla vedle dominantní češtiny i němčina, a výjimečně dokonce jidiš a hebrejština. Prostřednictvím dochovaných fotografií si klade za cíl přiblížit stav a atmosféru pražského divadla, které navazuje na divadelní tradice 19. století, kdy se rodilo divadelní podnikání a kdy divadlo patřilo mezi nejrozšířenější druhy zábavy. V tematické řadě edice Zmizelá Praha vydává Nakladatelství Paseka knihy věnované zaniklým a proměněným stavbám, ale i prostředí, v němž se odehrával každodenní život našich předků. Jednotlivé svazky nás zavádějí do světa zmizelých a přestavěných nádraží, letišť, tramvají a vozoven, průmyslových či vojenských objektů a dílen, trhů a tržnic, sportovišť či automobilových závodů, lázní a dalších míst.

Mahel Ivo, Nádraží a železniční tratě, III. díl [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Nádraží a železniční tratě, III. díl

Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby v jižní části Prahy

Mahel Ivo

Další svazek z úspěšné edice Zmizelá Praha se věnuje proměnám nádraží a železničních tratí v oblastech jižní části Prahy. Kromě pražského Wilsonova nádraží budou v této knize zobrazeny železniční stavby i provozy na Smíchově a ve Vršovicích, pod Vyšehradem, na Vinohradech, ale i v Michli a Strašnicích.

Arazim Jan, Trolejbusy a trolejbusové tratě [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Trolejbusy a trolejbusové tratě

Pravý břeh Vltavy

Arazim Jan

Trolejbusová doprava v Praze patří na rozdíl od tramvajové a autobusové již zcela do kategorie „zmizelá“. Přesto utvářela po několik desetiletí obraz hlavního města a dodnes přežívá v paměti jeho obyvatel. Vrcholným obdobím trolejbusové přepravy v Praze byla padesátá léta 20. století, méně se už ovšem ví, že trolejbusy brázdily pražské ulice již na konci třetí dekády. Další svazek úspěšné edice Zmizelá Praha seznamuje čtenáře slovem i obrazem s historií trolejbusové dopravy na pravém břehu Vltavy. Knihu doprovázejí dvě stovky unikátních archivních fotografií.

Jakl Tomáš, Bojiště a barikády Pražského povstání [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Bojiště a barikády Pražského povstání

Jakl Tomáš

Tento svazek z tematické řady edice Zmizelá Praha je věnován barikádám, tedy stavbám, které existovaly v květnu 1945 pouze několik dní, znamenaly však pro obyvatele Prahy naději na vyrovnání sil ve střetnutí s technicky výborně vybaveným protivníkem. Pražské barikády se staly symbolem květnového povstání, méně se už věnovala pozornost jejich konstrukci a rozmístění. Navíc mnohá bojiště Pražského povstání naopak pro soustavnou nepřátelskou palbu nemohla být takto opevněna. Praha měla s barikádami zkušenost z roku 1848, pro její obránce o téměř sto let později byl ovšem podstatně důležitější výcvik ve stavbě těžkých ženijních překážek v meziválečné československé armádě. Málo se také ví že se stavbou protitankových zátarasů začali v Praze sami Němci na jaře 1945, když se připravovali vytvořit z Prahy uzel obrany na blížící se frontě.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel, Praha moderní III. [Detail produktu]

Akce!

 399 Kč   319 Kč

Praha moderní III.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel

K téměř pětistovce hesel a fotografií ve dvou předchozích úspěšných dílech Prahy moderní, mapujících modernistické domy na území historického jádra a jeho okolí na levém břehu Vltavy, nyní autoři přidávají téměř dvě stě čtyřicet portrétů pozoruhodných staveb v lokalitách pravobřežních. Průvodce vymezený hranicemi historické Velké Prahy se zaměřuje na čtyřiadvacet čtvrtí od těch středových, jako jsou Vinohrady, Žižkov, Karlín či Podolí, přes Vršovice, Strašnice a Malešice až po okraj k Hostivaři, Hloubětínu a Troji. Kromě fotografií a komentářů k jednotlivým stavbám je kniha opět vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty a medailony nejvýznamnějších tvůrců. Publikace je vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty, medailony nejvýznamnějších tvůrců a souhrnným rejstříkem pro všechny tři díly.

Míka Zdeněk, Vojsko a vojenské objekty [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Vojsko a vojenské objekty

Míka Zdeněk

Další svazek z edice Zmizelá Praha se věnuje nejrůznějším aspektům přítomnosti armády v hlavním městě Praze a historickým událostem s tím spojeným. Armáda pochopitelně využívala v minulosti celou řadu specifických budov - kasárna, velitelské budovy, zbrojnice a sklady. Jiné stavby - jako strážnice, střelnice, cvičiště, hradby a pevnostní objekty - nemalou měrou určovaly ráz města. Přes hlavní město se v nedávné minulosti přehnaly i některé válečné události a v neposlední řadě se zde konala vojenská cvičení, přehlídky a slavnosti. Cílem této knihy je zdokumentovat a představit čtenáři, jaké stopy zanechala vojenská přítomnost v Praze.

Bečková Kateřina, Továrny a tovární haly III. [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Továrny a tovární haly III.

Žižkov, Vinohrady, Nusle, Modřany a další části jihovýchodu města

Bečková Kateřina

Další díl tematické edice Zmizelá Praha pojednává o zmizelých industriálních stavbách v jihovýchodní oblasti Prahy. Šlo zejména o téměř souvislý průmyslový pás procházející Nuslemi, Vršovicemi, Strašnicemi a Hostivaří. Jinou industriální prehistorii má modřanský průmyslový břeh. Zde byly zprvu zejména sklady dřeva, pily a dřevozpracovatelské dílny, neboť dřevo se dopravovalo po řece. Vinohrady a Žižkov ve svých adresářích z devadesátých let 19. století uvádějí továrnu snad v každé ulici. Většinou však tyto podniky zmizely beze stopy.

Kopáč, Radim - Schwarz, Josef, Nevěstince a nevěstky [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Nevěstince a nevěstky

Obrázky z erotického života Pražanů

Kopáč, Radim - Schwarz, Josef

Publikace představuje zaniklé prostředí křivolakých pražských uliček, honosných i špinavých hampejzů, pochybných náleven, barů a šantánů, ale i soukromých bytů, ve kterých se ženy nejrůznějšího věku nabízely svým klientům. Přibližuje také polosvět pasáků a kuplířů, ale i snahy těch, kteří s tímto sociálním problémem bojovali. I když prostituce v Praze bujela už od středověku, obrazový materiál v knize z pochopitelných důvodů pokrývá až období Rakouska-Uherska a první republiky. Zatímco za monarchie bylo provozování prostituce podrobeno úřednímu dohledu a veřejné domy fungovaly oficiálně na základě koncese, za první republiky se nevěstky musely stáhnout do ilegality. Stejně jako předtím také "šlapaly chodník" a své zákazníky "lovily" v nejrůznějších pohostinských zařízeních. Kniha dává nahlédnout do všech těchto míst i do tváří těch, kteří se v tomto světě pohybovali. Průvodní studie pak pojednává titulní problematiku v širším kulturním i společenském kontextu.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel, Praha moderní II. [Detail produktu]

Akce!

 399 Kč   319 Kč

Praha moderní II.

Velký průvodce po architektuře let 1900-1950. Levý břeh Vltavy

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel

Po úspěšném prvním dílu, který se věnoval historickému jádru města, přicházejí autoři s portréty slavných modernistických staveb v dosud nepojednaných čtvrtích na levém vltavském břehu od Hlubočep až po Sedlec. Kromě fotografií a komentářů k jednotlivým stavbám je kniha vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty a medailony nejvýznamnějších tvůrců.

Mahel Ivo, Nádraží a železniční tratě, II. díl [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Nádraží a železniční tratě, II. díl

Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby na pražské periferii

Mahel Ivo

V rámci edice Zmizelá Praha navazuje svazek na úspěšný první díl knihy Kateřiny Bečkové Nádraží a železniční tratě, vydaný v roce 2009. Pokračuje v dokumentování změn, kterými v toku času procházejí železniční tratě, nádraží a zastávky. Tentokrát se zaměřuje především na okrajové části Velké Prahy, kde hned několik traťových úseků prošlo v posledních letech rozsáhlými přestavbami. Mnohé objekty přitom buď zcela zanikly, nebo byly až k nepoznání změněny. Na nejbližší léta jsou naplánovány rozsáhlé přestavby železničních tratí a budov, takže tato publikace se snaží zdokumentovat současný stav a uchovat ho alespoň v této formě pro budoucnost.

Plavec Michal, Letiště a letadla [Detail produktu]

Akce!

 360 Kč   288 Kč

Letiště a letadla

Plavec Michal

Přestože první letadlo těžší vzduchu vzlétlo v Praze již v prosinci 1909, první oficiální letiště bylo v Praze založeno až v roce 1919. Do té doby nejčastěji první aviatici využívali chuchelské závodiště, pouze Ing. Jan Kašpar vzlétnul z polí u tehdejšího Proseku. Nepříliš daleko odtud vzniklo první oficiální letiště Praha, dnes známé jako Praha-Kbely. Až do roku 1937 se jednalo o největší pražské letiště, které plnilo jak vojenskou, tak civilní roli. Letecké továrny a výzkumný letecký ústav využívaly ještě menší letiště jako Praha-Letňany a Praha-Čakovice. Pomyslnou vlajku převzalo v roce 1937 moderně koncipované letiště Ruzyně, které zůstalo hlavním leteckým přístavem dodnes. Další svazek edice Zmizelá Praha seznamuje čtenáře s rozvojem letectví v našem hlavním městě a ukazuje, jak letecká doprava a stavby s ní spojené ovlivnily tvář metropole.

Jméno

Heslo

Zapomněli jste Vaše jméno a heslo?